Tuesday, March 27, 2012

..mission completed.. temuduga jururawat masyarakat !


ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH..ALHAMDULILLAH..

Bersyukur sebab misi utama kenapa aku balik kelantan dah terlaksana. Pagi tadi pergi pejabat SPA untuk temuduga jururawat masyarakat tu. Nak cakap yang aku nie tak bersungguh langsung. 8.15 pagi baru aku bertolak pergi kb..mentang-mentang lah rumah aku dengan kb tuhh 15 minit je kann..huhu..

ok..nak cerita sikit pengalaman aku..
chewaahh..pengalaman laa sangat kann..
tapi betul laahh, at least ada jugak laah pengalaman pergi interview, senang sikit nak cari kerja nanti..hehe

Mula-mula masuk pejabat kena daftar dulu..tengok nama dekat board dan check bilik no berapa..aku dapat bilik no 4 dan giliran temuduga no 12..

Ok..lepas tu tunggu nama di panggil untuk check senarai-senarai benda yang dia nak oleh staf yang bertugas dulu..ada dua orang staf yang bertugas..sorang laki sorang perempuan..aku dapat staf perempuan..Hoho..kat sini memang aku stress+tension tahap petala kelapan..Huh.. Dia tengok aku punya result SPM..lepas tu berlakulah perbualan.

staf : awak nie belajar kan sekarang?
aku : a'ah..ya..
staf : belajar kat mana?
aku : belajar dekat pusat asasi uia..
staf : hurmm..saya dah agak, saya tengok result pun tahu awak nie tengah belajar..awak tahu tak..
sepatutnya awak tak payahlah datang interview nih..sebab jururawat masyarakat nih sebenarnya untuk bukak peluang dekat orang-orang yang dapat rendah SPM ja yang tak dapat sambung belajar mana-mana..awak belajar dah, nak sambung degree dah tak payah mintak lahh..kesian dekat orang-orang yang tak belajar kat luar tuhh..awak buat kuota pemilihan tuh penuh..
aku : owh, saya tahu je tapi dah dapat saya datang je lah..sebab saya dengar kalau tak datang interview SPA nih nama kena blacklist.. *ok, aku dengan muka blurr kena marah still tersenyum..well, aku kan memang suka senyum....haha..*
staf : kena blacklist lepas 3kali panggilan interview tak datang, dan kalau awak dapat temuduga nih. ditakdirkan awal terpilih lepas tuhh awak tolak, baru nama awak kena blacklist untuk 3 tahun..
aku : owh, macam tuhh ke?? saya tak tahu pun sebenarnya..kena blacklist 3 tahun kalau tolak??? owh, tak pe..saya still belajar masa tu..huhu..
staf : dah laa awak dapat bilik no 4 nih..penemuduga nih baik sikit, kalau dia cakap dia nak bagi kat orang yg dah belajar, dia bagi kat awak..

*ok, aku lega bila dia cakap penemuduga aku baik..Haha. Lepas staf tuh check aku punya sijil-sijil..dia pun suruh tunggu no giliran aku..aku pun berterima kasih kat dia dan still tersenyum..haha..

ok..sambil tunggu turn tuhh..aku berbual la sikit-sikit dengan calon-calon lain..serious macam dh lama kenal diorang sebab kiteorang boleh berbual mesra dan saling support suruh buat yang terbaik..huhu..sungguh terserlah yang mereka semua tuh caring...ok. aku tak caring punn..harap maklum..huhu

ok..akhirnya tiba juga giliran aku..
aku tak tahu apa perasaan aku..nak cakap cuak, tak de lah cuak sangat..nak kata berdebar pun, ada laaa sikit-sikit kot..huhu..so aku ketuk pintu 3kali dan masuk sambil bagi salam..
 *owh, berbudi bahasa sikit ok..adab temuduga tuhh*
ada 2 orang dalam bilik tuhh..sorang laki sorang perempuan..yg laki tuhh muka asyik senyum jaa, yang perempuan tuhh muka serious kot..senyum pun takk..huhu..nervous aku..

sesi temuduga bermula bila yang laki tuh suruh aku perkenalkan diri dan cerita pasal family sikit..
masa nie aku jawab macam biasa lah..dah biasa kena taaruf kat uia nih..cakap pasal family sikit-sikit..lepas tuh dia tengok borang aku..

beliau                : awak dah belajar sekarang dekat uia..kenapa still datang interview nih..tak sayang                                 nak tinggal uia?                            
aku                    : *soalan yg memang aku dh agak akan ditanya*
                             hurmm..insyaALLAH..kalau dapat saya akan berhenti lah uia..
beliau                : sanggup ke?? sebb awak sekarang tengah asasi lepas nih terus degree..jururawat nih                             baru sijil..jauh awak turun ke belakang..
aku                   : kalau jujur memang laaa sayang tapi sebenarnya kos yg saya belajar kat uia nie saya                               tak minat sangat sebab tuh saya cuba nasib kat sini..
beliau                 : jujur je cakap..saya tak ade masalah nak bagi dekat orang yang dah belajar nih tapi                               rugilah awak..                                                        
aku                    :  insyaALLAH saya akan berhenti lahh..


ok..lepas laki tuh beralih pulak pada perempuan tuhh..
dia tanya aku pasal tugas-tugas jururawat masyarakat nie kat hospital..
Hah?? serious aku blurr sekejap..aku pun cakap je lah tugas-tugas dia yang aku tahu...aku tak tahu la pulak tugas jururawat masyarakat dekat hospital dan tugas kat klinik lain..hoho..dia pun cakap awak kena tahu laaa tuhh..

dan satu soalan yang aku memang tak boleh jawab..
vitamin apa yang larut dalam lemak..
Haha...serious lepas dengar soalan tuh aku blurr kali ke 2..wowo..aku dh tak ingat laahh sains-sains nih semua..huhu..yang tak bolehh blah aku pergi tanya dia balikk soalan tuhhh kat dia..siap kena perli..student uia kena tahu lahh nih..*err, ape kaitan wehh*tapi aku sebut ja..ada la jugak yang betul..haha..

lepas tuh dia tanya aku sanggup ke kerja shift..pagi, petang, malam..hurmm..aku punn jawab sanggup je laaa..even dalam hati ALLAH ja tahu..huhu..

lepas tuh..diaorang bukak soalan untuk tanya..
aku pun tanya soalan yang aku memang nak tahu..
untuk pengetahuan korang, jururawat masyarakat nih taraf dia sijil ja..
kalau sijil maksudnya bawah dari diploma lagi lahh..aku dah kaji sebelum nih pasal macam mana proses nak naik diploma..dia cakap memang mengambil masa yang lama nak diploma sebab lepas habis latihan aku kena kerja 3tahun sebab kontrak dia macam tuh..lepas tuh kena kerja 5tahun pulak kalau nak sambung diploma..belajar diploma setahun je tapi nak dapat turn sambung diploma tuhh lama sebab dah ramai yang tunggu kan..so dia nasihat kat aku..kalau masuk nurse nih memang dah tak kan pikir pasal nak sambung belajar sebab kerja dia pun dah stress,,HOHO..lepas aku dengar tuhh aku jadi terfikir panjang..tapi aku cover lahh kat situ..
lepas tuh tamat lahh sesi temuduga aku hari niee..aku punn bersalam dgn interviewer aku tuhh. 
dan jangan lupa senyum ok..haha..aku memang senyum ja sepanjang temuduga tuhh..boleh jawab ke tak senyum ja..hehe ^____^

tapi last sebelum aku keluar, inerviewer aku yang laki tuhh cakap..
"jumpa awak pulak lahh nanti"
errr..ape maknanya wehh?? huhu..buat aku berfikir la pulakk..haihh..


___________________________________

ok..jujur dari makhluk yang bernama FATIN UMIRAH nih..
jauh di sudut hati aku tak nak sebenarnya..aku pergi sebab memenuhi kemahuan mak aku..sebab aku tak nak kecewakan dia..so tugas aku dah selesai..keputusan lepas nih terletak di tangan aku pulak..hurmm..dan aku doa supaya aku tak dapattt !!!! huhuuuuuuuuuu...sedih mak aku bila tahu nih, tapi tak pe..dia tak baca blog aku nih..ngeee~
hurmm..aku ada aim dalam hidup..kalau aku tak dapat nak kerja best pun at least aku nak jadi lecturer, sebab tuh aku nak belajar sampai ke degree dan insyaALLAH nak sambung master..tapi kalau ambik nurse nih..aku rasa perjalanan aku panjang lagi nak capai bendaaa tuhh..huuuuu...tapi tak pelahh..insyaALLAH..rezeki ada dimana-mana..tak payah nak pikir sangat lah fatin umirah !

dan aku tak setuju dengan apa yang staff tu cakap. spa untuk yg rendah spm saja. tak semestinya sebab ramai ja kengkawan aku yang mintak spa, pergi belajar sana yang dapat result gempak. orang mintak spa nie sebab nakkan jaminan pekerjaan tu. sape tak nak wey keluar-keluar belajar tu terus kerja? yang orang lain tanam anggur lagi sebab tak tahu nak kerja apa? elaun yang memang buat kau rasa kaya dari orang lain masa belajar tu. rezeki sungguh sapa dapat spa nie.



-----------------------------------------------------------------------

* entry ini telah di edit oleh blogger *

keputusannya? saya tak dapat yang nie. hehe. tapi saya dapat panggilan interview kali kedua untuk yang jururawat punya, sebab yang nie kan jururawat masyarakat. tapi sayangnya saya tak pergi sebab masa tu saya tengah berperang dengan final exam. melepas lah jawabnya. jadinya memang saya takde rezki dalam spa nie, sekarang saya sedang meneruskan pengajian di uia dalam bidang ijazah sarjana muda perancangan bandar dan wilayah. doakan saya strangers. :) 

untuk siapa-siapa yang jumpa post ini kerana mencari tips untuk temuduga jururawat masyarakat. wish you all the best. ilmu dan keyakinan tu penting. be prepared. wish you all the best. :D 

   



3 comments:

mahfuzahmardy said...
This comment has been removed by the author.
QausuQuzahin said...

untunglaahhhh...suka la tu ..pah ni buleh la jd nurse..tinggal la ak sebatang kara kat sini..huhu..tapi xp0 la..moga2 cita2 mu tercapai. Amin~

p/s:ak slh komen kt account blog pujah ..hehe

Natasyasyeikhan said...

Saya nak daftar masuk spa