Sunday, August 3, 2014

Mengajar dengan cinta.

Lama tak menjenguk. :)

Sekarang tengah cuti sem. Dan aku penuhi cuti ini dengan kerja jadi cikgu ganti. Entah, memang sebelum cuti sem lagi aku berniat nak jadi cikgu. Alhamdulillah rezeki itu milik aku. berpeluang jadi cikgu ganti di sekolah rendah islam al-anuar, pulau melaka. Sebelah rumah tok guru. hehe. Tapi tak pernah lagi lah naik rumah beliau. sedih-sedih. mengajar apa. subjek bahasa arab dan agama. maaf. tapi aku bukan ustazah. jauh sangat dari tittle tu. dan mereka pon tak panggil aku ustazah, panggil cikgu fatin. :D

Dimana aku dapat keberanian tu. Aku sendiri tak pasti. Mungkin dari penglibatan join TFTN jadi sukarelawan mereka. Teringat satu tagline mereka. *yeke idak tagline* "PENDIDIKAN CINTA". tak semestinya hanya cikgu yang boleh mengajar. semua orang boleh. selagi kau ada cinta yang kuat untuk tolong generasi akan datang. selama nie aku ajar anak-anak di rumah kasih harmoni keramat, takdelah mengajar sangat. bantu-bantu dorang buat kerja sekolah. tolong dorang jawab latihan. Indikator mungkin berbeza sebab tu aku simpan hasrat untuk kutip pengalaman jadi cikgu di medan sekolah yang sebenar.

Dan sekarang dah masuk bulan kedua mengajar. Pengalaman? Memang tak payah cakap. banyak kalau nak diceritakan. cukuplah aku kata walau hanya singkat aku di medan ini cukup untuk aku faham tentang situasi guru di sekolah, dan keadaan anak-anak sekarang. bagaimana semangat mereka, bagaimana akhlak mereka, bagaimana pengorbanan guru untuk didik generasi akan datang supaya jadi manusia yang berilmu juga berakhlak. Guru itu ibubapa kedua. sungguh dan sungguh aku setuju. anak-anak habiskan separuh hari dengan cikgu. segala perbuatan di awasi cikgu. bermacam-macam teguran diterima.

Sabar. satu perkataan yang bakal teruji oleh semua golongan cikgu. sungguh kau perlu bersabar dengan segala kerenah mereka, dengan segala perkataan mereka, dengan segala layanan dia pada kau. budak-budak sekarang sungguh kau tak boleh nak samakan dengan budak-budak dulu. budak dulu, cikgu masuk kelas senyap tak bergerak walau seinci, tapi sekarang kau masuk kelas dorang buat bodoh jer siap boleh mintak izin nak main tak nak belajar. heh. dan kau sebagai cikgu pandai-pandailah handle budak cengginie. sabar tuh kat mana-mana pon kau kena pupuk. :)

oklah. doakan aku untuk diberi kesabarab, ketabahan dan kekuatan untuk bulan kedua nie. moga mampu mengajar mereka dengan cinta.

terima kasih.




No comments: