Monday, March 17, 2014

priority


Dalam kesibukan menjadi mahasiswa aku diterjah dengan satu persoalan. Nikah. Well said, sape yang tak nak kawen kan? Cuba cakap kat aku? Tapi nikah bukan sesimple menyebut. Ada maksud tersirat disebalik lima huruf tu. Bukan hanya keseronokan yang perlu difikirkan, tapi tanggjungjawab disebalik perkataan tuh. Sekarang fenomena kahwin muda dah semakin naik. Dan aku tak pernah nafikan benda tuh. Aku jugak pernah terfikir. Lebih-lebih lagi dikelilingi kawan-kawan yang dah ramai kawen nie. Aku tak pernah cakap benda tu salah, malah aku menyokong. Yelah, buat apa bercinta. Kalau dah masing-masing suka sama suka, kawen jelah. Dari bercinta tapi arah hubungan tu tak tahu kemana. Lagi parah kalau something bad happen tengah jalan. *jangan jadi macam aku.lol*  Kawen bukan benda susah tapi tak jugak senang. Bila kau nak kawen, maksudnya kau dah betul-betul untuk tekad nak serahkan hati kau, hidup kau dekat pasangan kau. Banyak kali aku ingatkan pada diri, kawen bukan mainan. Bukan satu ujikaji. Kau rasa berkenan, terus nak kawen, lepas hidup sebulan rasa tak sehati sejiwa lah kononnya terus amik keputusan nak cerai. Nauzubillah. Orang cakap biarlah kawen tuh sekali seumur hidup. Cuba untuk itu. Biarlah cerita selepasnya menjadi rahsia ALLAH. 


Dan siapa aku nak bercakap pasal kawen, masih lagi tak layak rasanya. Mampu ke nak kawen kalau hidup sendiri pon tak terurus? Itu yang paling penting. Macamane nak handle rumahtangga kalau diri sendiri pon failed? Mampu ke nak jaga hati orang lain kalau hati sendiri pon tak terjaga? Perangai still lagi budak-budak? Dan paling penting macamane lelaki tuh? Mampu ke dia bimbing aku? aku tak pernah demand, tak pernah memilih dan tak pernah letakkan syarat pada bakal pasangan aku sebab aku tak pernah di ajar macam tuh. Family aku terima je semua orang as long as dia boleh janji lakukan yang terbaik bila dah take over tanggungjawab ayah aku. Mampu ke dia? Tapi hati ini berharap moga laki tuh laki yang baik, paling penting baik agama dia. Is not about aku nak cari yang alim ulamak. Nope. Aku tak baik pon, tapi cukuplah dia tu tahu hukum hakam agama. Willing to learn and ready to teach me. Sama-sama perbaiki diri menuju syurga ALLAH. Dan bagi aku perkahwinan tanpa cinta tu sia-sia.Biarlah laki tuh boleh sayang aku tanpa memandang orang lain. Bukan maksud aku nak bercinta, tapi bila dia dah serious nak amik aku jadi isteri dia, cukuplah hanya aku dalam hati dia. Itu yang aku harap. Dan aku bila ditanya, macam-macam yang aku jawab. Bukan memberi alasan, bukan. Cuma mencari kepastian disebalik persoalan. Mana-mana perempuan pon, dia akan bersyukur bila ada lelaki yang betul-betul serious ajak dia kawen. Tapi sebelum dia bagi jawapan, banyak persoalan yang dia pikir. Dan dia harap segala persoalan tu ada jawapan.

Aku anak bongsu, ada 2orang abang dan 3 orang kakak. 3 org dah kawen, yang terbaru akak aku, insyaALLAH bulan 6 nie. Aku membesar dengan diorang, hidup diorang ada dalam kotak memori aku, dan satu hal yang aku ingat. Alhamdulillah, bersyukur dapat mak ayah yang tak cerewet, mudahkan urusan kawen anak-anak. Tak pernah masuk campur urusan rumahtangga anak-anak. Serious, aku pon tak paham kenapa benda kawen nak susahkan? Susahkan pulak dari segi wang. Kenapa mesti nak letak wang hantaran tinggi-tinggi? Hebat sangat ke perempuan tu? Bukan menidakkan benda tuh tapi cukuplah sekadar kemampuan laki tuh. Dan aku tahu, satu perkahwinan yang berkat adalah mas kawen yang paling murah. Ini yang aku pegang. InsyaALLAH.


Dan sebagai seorang perempuan, benda tu satu benda yang perlu aku pikirkan sedalam-dalamnya. Andaikata jodoh aku sampai masa aku tengah belajar, sape aku nak menolak. Aku jugak yakin, bila sampai masa untuk kawen, ALLAH akan mudahkan. Dengan sendiri hati akan rela dengan benda tuh. Bukan kawen sebab terpaksa tapi sebab masing-masing dah faham tanggungjawab dan peranan masing-masing.  Willing untuk terima segala kekurangan dan kelebihan pasangan, belajar kawal emosi dan perasaan dan boleh layari bahtera rumahtangga dengan baik. Dan tak kan ungkit kisah silam masing-masing.

 Lastly, kita matang melalui pengalaman bukan umur. Matang itu jugak subjektif, tak boleh nak nilai dari luaran. Pengalaman cinta aku mengajar aku erti berhati-hati. takut. ya takut. takut kisah lama berulang. sebab tu aku selalu ingatkan pada hati. Jangan terima seseorang yang hanya inginkan keseronokan, tapi terimalah seseorang yang serious pikir masa depan dengan kau. Waiting for that guy. Dalam mencari dan menati, ubahlah diri jadi sorang yang baik. persiapan ke arah tu perlu ada. Tak dilupakan persiapan untuk menjadi jenazah. sebab kita semua tak pasti yang kita akan jadi seorang isteri, seorang suami, seorang ibu atau ayah. tapi yang pasti kita bakal JENAZAH. Bersedia ke kita?





No comments: